Ο.Α.Σ.Θ.
: Το πανηγύρι του ιδιώτη!
Τα
μέσα μαζικής μεταφοράς αποτελούν ένα αναπόσπαστο κομμάτι από την καθημερινότητα
της πλειοψηφίας των μαθητών, εργαζομένων και εργατών . Το σχετικά φθηνό
εισιτήριο (για όσους δεν θυμούνται την αύξηση από 0.15€, μία αύξηση τις τάξης
233%) καθιστά τον ΟΑΣΘ πιο προσιτό σε όλους από το να κατέχουν ένα προσωπικό
μέσο μεταφοράς. Έτσι πολλοί από εμάς «έχουμε την τύχη» να βιώνουμε την τραγική
κατάσταση που βρίσκεται ο ΟΑΣΘ εδώ και αρκετά χρόνια πριν καν μάθουμε ότι
υπάρχει η λέξη «κορονοϊός». Αραιά δρομολόγια που ευθύνονται για αμέτρητες ώρες
αναμονής και την στοίβαξη μας στα ελάχιστα λεωφορεία που κυκλοφορούν. Τις
βροχερές μέρες το νερό να στάζει πάνω μας και τις κρύες να μας ποτίζουν με το
υγρό από το σύστημα κλιματισμού. Το πιο αστείο όμως, είναι ότι ακόμα και τώρα
με την εξάπλωση του ιού να αυξάνεται καθημερινά η κατάσταση στον ΟΑΣΘ
χειροτερεύει, και ας ευαγγελίζεται το
αντίθετο η κυβέρνηση και κάθε μέτοχος που έχουν βαλθεί από το 2018 επί ΣΥΡΙΖΑ
να ιδιωτικοποιήσουν τις συγκοινωνίες στην Θεσσαλονίκη.
Το χρονικό ιδιωτικοποίησης και μερικά χρήσιμα
στοιχεία.
Το μακρινό 2011 ο ΟΑΣΘ είχε την ευχέρεια να
εξυπηρετεί και υπεραστικά δρομολόγια, για χάρη της ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης, μέχρι τον
Λαγκαδά και τα γύρω χωρία με τιμή κανονικού αστικού λεωφορείου. 9 χρόνια μετά
όμως τα δεδομένα ανατρέπονται και πλέον η ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης πραγματοποιεί
αστικά δρομολόγια. Ήταν το 2018 όταν ο ΣΥΡΙΖΑ άνοιξε τον δρόμο για το ξεπούλημα
των δημόσιων συγκοινωνιών, έχοντας φτάσει την χρηματοδότηση στο ναδίρ(τα
τελευταία χρόνια έχει μειωθεί από τα 130 εκατ. ευρώ στα 43 εκατ.), παραχωρώντας στην ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης 6 γραμμές. Στην αρχή του 2020 ΚΤΕΛ και ΟΣΕΘ(
Οργανισμός συγκοινωνιακού έργου Θεσσαλονίκης)
συμφώνησαν να εκτελούνται πλέον 25 γραμμές από την ΚΤΕΛ. Να σημειώσουμε
εδώ ότι η ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης ΑΕ είναι μία ιδιωτική εταιρεία και προφανώς έρχεται
να καλύψει το κενό με τα μάτια πάντα στο κέρδος. Χαρακτηριστικές είναι οι
δηλώσεις του προέδρου της Τσόλη «όπου παρεμβαίνει το δημόσιο αυτό είναι το
τελείωμα. Κουβαλούσε δωρεάν ανάπηρους άνεργους, συνταξιούχους». Τι μας λέει
αυτό; Ότι θα κοστολογούνται όλα τα πλητώμενα στρώματα της κοινωνίας για να μην
χάσει ούτε ευρώ ο ιδιώτης; Απλά αναρωτιόμαστε..
Η συμφωνία αυτή κόστισε στο ελληνικό δημόσιο 1 δις. Ευρώ και ποιες ήταν οι
αλλαγές που είδαμε; Πριν από λίγες μέρες (04/11), Σε ανακοίνωσή της η ΔΑΣ
ΟΑΣΘ, τονίζει ότι «μέχρι σήμερα δεκάδες συνάδελφοι μπήκαν σε καραντίνα και
δεν θα ήταν υπερβολή αν λέγαμε ότι στο κομμάτι της αντιμετώπισης της πανδημίας
"έχει χαθεί η μπάλα" και απλά περιμένουμε σε ποιο εργασιακό χώρο
(σταθμαρχείο ή αμαξοστάσιο) θα "σκάσει" το επόμενο κρούσμα». Την
στιγμή που μιλάμε εργαζόμενοι και επιβάτες συνωστίζονται στα λεωφορεία χωρίς να
υπόκεινται σε μία στοιχειώδη θερμομέτρηση.
Μετρά το πρώτο κύμα εξάπλωση του ιού είδαμε για
πρώτη φορά στον δρόμο κάποια λεωφορεία της ΚΤΕΛ. Τώρα στο δεύτερο μαθαίνουμε
από τα λεωφορεία ότι η Θεσσαλονίκη είναι πλέον «αδελφοποιημένη πόλη» με την
Λειψία. Το παραπάνω ανέκδοτο γεννήθηκε στις 04/05/2020 από την ενοικίαση (leasing)
50 λεωφορείων από την Λειψία, την οποία ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης την παρουσίασε
τότε ως την λύση. Βιάστηκε να πανηγυρίσει όμως καθώς ένα από αυτά έπιασε φωτιά
μία από τις προηγούμενες μέρες.
Εν έτη 2020, έτος υγειονομικής κρίσης, τι συμβαίνει με τον
ΟΑΣΘ;
Πλέον όλοι, κυβέρνηση και media, μας λένε ότι ο ΟΑΣΘ
λειτουργεί πλέον με + 230 λεωφορεία (180 ΚΤΕΛ + 50 από Λειψία, εκ των οποίων το
ένα πήρε φωτιά). Μάλλον κανένας τους δεν χρησιμοποιεί λεωφορείο καθώς από
αμέτρητες καθημερινές εμπειρίες οι ώρες αναμονής παραμένουν ίδιες. Αυτό όμως
είναι άλλη ιστορία. Το πιο σημαντικό που δεν μας λένε όμως ότι αυτά τα «καινούρια» λεωφορεία δεν είναι
και τόσο καινούρια… ¨Όλα τα λεωφορεία είναι μεταχειρισμένα έως και 15 χρόνια
και πολλά από αυτά δεν πέρασαν καν τους τεχνικούς ελέγχους για να
κυκλοφορήσουν. Επίσης δεν λένε ότι πολλά από τα ενοικιαζόμενα λεωφορεία είναι
κανονικά, χωρίς κλιματισμό και με μικρότερο κινητήρα και όχι αρθρωτά (διπλά),
τέτοια δηλαδή που έχει ανάγκη ο Οργανισμός και υπάρχουν παροπλισμένα στα
αμαξοστάσια και που αρκετά από αυτά μπορούν να επισκευαστούν και να τεθούν
άμεσα σε κυκλοφορία εξοικονομώντας χρήματα από την ενοικίαση νέων λεωφορείων. Όπως
και ότι το επόμενο διάστημα θα αποσυρθούν από την κυκλοφορία 90 λεωφορεία λόγω
συμπλήρωσης του ορίου ηλικίας των 23 ετών μερικά εκ των οποίων (περίπου 20) -αν
και άκρως επικίνδυνα- κυκλοφορούν ακόμα και εκτελούν συγκοινωνιακό έργο στους
δρόμους της πόλης.
Από τον ΟΑΣΘ μέχρι την Λέσχη του ΑΠΘ έχουμε
βιώσει τι σημαίνει ΣΔΙΤ και ιδιωτικοποίηση. Έχουμε δει τι θα πει να
σπαταλούνται λεφτά για κάθε άλλο παρά τις ανάγκες μας, για την αστυνομία και
την ενίσχυση της, για τον στρατό και για τα ΜΜΕ. Οι συμφοιτητές μας σε Πάτρα
και Ηράκλειο ξέρουν πολύ καλά τι σημαίνει ιδιωτικοποιημένες μεταφορές. Σημαίνει
50+ ευρώ για μηνιαίες μετακινήσεις!! Η λογική κέρδους και ζημιάς δεν μπορεί
παρά να εξυπηρετήσει την τσέπη των αφεντικών και να επισκιάσει τις ευθύνες της
κυβέρνηση που εν μέσω πανδημίας δεν μπορεί να καλύψει την ανάγκη μας σε δωρεάν
και ασφαλή μετακίνηση.
Εμείς
διεκδικούμε:
• Άμεση Κρατική χρηματοδότηση για την
επισκευή όλων των οχημάτων που διαθέτει ο ΟΑΣΘ και ένταξή τους στην κυκλοφορία.
• Αγορά σύγχρονων καινούριων οχημάτων νέας
αντιρρυπαντικής τεχνολογίας (ηλεκτρικά, φυσικού αερίου, κλπ.) που θα
αντικαταστήσουν τα παλαιότερα.
• Μείωση του ορίου ηλικίας των λεωφορείων στα
12 χρόνια από 23 που είναι σήμερα.
• Επίταξη όλων των συγκοινωνιακών μέσων (ΚΤΕΛ,
ιδιωτών) για την άμεση αντιμετώπιση των έκτακτων αναγκών λόγω της πανδημίας.
• Ενιαίο Κρατικό Φορέα Συγκοινωνιών - Μεταφορών
με κοινωνικό χαρακτήρα που θα περιλαμβάνει και τους φορείς μεταφοράς και
συγκοινωνίας, αλλά και τις βιομηχανίες κατασκευής και επισκευής οχημάτων.
Πηγή:
https://www.voria.gr/article/ergazomeni-oasth-astiko-pou-irthe-apo-lipsia-epiase-fotia-mas-fortosan-sapakia?fbclid=IwAR31Ldd6-WMmhviNOiA7S6Nkm5W9MkJEMy96bBWW6pFynVzG9hPZFl8eCAY